Herziening arbeidsmarktinfrastructuur en de vorming van het Regionaal Werkcentrum in Rivierenland
Binnen de 35 arbeidsmarktregio’s spannen publieke en private organisaties, zoals Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), gemeenten, werkgeversorganisaties, vakbonden, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en onderwijs- en opleidingsinstellingen, zich in om mensen te begeleiden naar passend werk of (arbeidsmarktgerichte) scholing.
In Arbeidsmarktregio Rivierenland doen we dat ook al jaren en we bereiken daarin mooie resultaten. Samen vormen al deze organisaties de arbeidsmarktinfrastructuur en we hebben ook al deze organisaties nodig.
Sterkere verbinding tussen sociale, economische en onderwijs domein: één gezamenlijk loket
In april dit jaar heeft het Rijk een kamerbrief gestuurd waarin zij een aantal wijzigingen in de infrastructuur van de arbeidsmarktregio voorstellen. Dit omdat zij kansen zien in de samenwerking tussen partijen om de dienstverlening aan mensen te verbeteren. Daarbij wil het Rijk ook zorgen voor een sterkere verbinding tussen het sociale, economische en onderwijs domein. Vanuit het Rijk hebben de arbeidsmarktregio’s daarom de opdracht gekregen om onder andere te werken aan het creëren van één regionaal loket: het Werkcentrum.
Alle organisaties in de arbeidsmarktinfrastructuur hebben hun eigen dienstverleningspakket, hun eigen werkwijze en hun eigen loket. Deze organisaties werken nu samen in regionale mobiliteitsteams,
WerkgeversServicepunten en Leerwerkloketten in de arbeidsmarktregio’s. Werkzoekenden en werkenden weten in deze veelheid van loketten de juiste dienstverlening niet altijd te vinden. Voor werkgevers is het ingewikkeld dat zij worden benaderd door verschillende partijen tegelijk en/of te maken hebben met een grote diversiteit aan regelingen en uitvoerders daarvan. Om arbeidsmarktdienstverlening toegankelijker en beter vindbaar te maken, komt er in elke arbeidsmarktregio één gezamenlijk regionaal loket: het Werkcentrum.
Werkzoekenden, werkenden en werkgevers kunnen bij het Werkcentrum terecht voor vragen over werk, volgende loopbaanstappen, (arbeidsmarktgerichte) scholing en personeelsvraagstukken.
Groeiscenario naar een Werkcentrum voor alle inwoners en werkgevers in de regio
In april dit jaar is er daarom een kwartiermaker gestart die samen met de partners in de regio verschillende scenario’s heeft ontwikkeld voor de ontwikkeling van het Regionale Werkcentrum Rivierenland. Rivierenland kenmerkt zich door bestaande goede dienstverlening en onderlinge samenwerking. Door de partners is het behoud en waar gewenst door ontwikkelen hiervan als belangrijk uitgangspunt meegegeven. Ook de wens voor een zichtbaar, toegankelijk en beschikbaar Werkcentrum voor alle inwoners en werkgevers van Rivierenland werd geuit.
Vanuit overige uitgangspunten en kaders vanuit het Rijk (zoals bijvoorbeeld de beschikbare financiën) is er op 17 oktober een voorkeursscenario gepresenteerd aan het Bestuurlijk Overleg van de arbeidsmarktregio. De bestuurders hebben ingestemd met het scenario. Dit betekent dat de arbeidsmarktregio verder kan met het ontwikkelen en de implementatie van het Werkcentrum.
De bestuurders benadrukken dat het voorkeursscenario een groeimodel is naar een publiek – private samenwerking waarin de partners werken aan gezamenlijke dienstverlening in het Werkcentrum. Een implementatiemanager zal samen met de partners aan de slag gaan om het voorkeursscenario verder te concretiseren en te implementeren in het transitiejaar 2025.